Mine umiddelbare tanker når det gjelder denne oppgaven er å prøve å lage ei oversiktlig samling. Dette er nok ekstra viktig når det gjelder småskoletrinnet, der jeg har mest undervisning.
Jeg har funnet en boks jeg har planer om å bruke. Innholdet i boksen/esken vil jeg forsøke å dele inn med skilleark (evnt arkitektpapp), eller annen form for oppdeling. Selve materialprøvene lurer jeg på om det kan være en ide å bruke hvit arkitektpapp å lime de på. Den er stiv, og bak den er det enkelt å enten skrive eller lime inn opplysninger om materialprøven. Hva tror dere?
Etterpå settes disse materialprøvene på plass i esken igjen på riktig plass ( lage en oversikt, f.eks nummerere hver enkelt, slik at elevene vet hvor de skal stå). Dette var kun noen tanker som kom streifende da jeg leste oppgaven.... :)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Dette virker veldig oversiktlig og fint! Tror kanskje at vanlig hvit stiv papp er like grei å feste materialprøvene på som arkitektpapp, men jeg vet ikke.. Det er en litt billigere løsning i hvertfall.
SvarSlettMulig en kan bruke vanlig stiv papp ja, hvis den er litt kraftig. Tenkte kanskje at arkitektpapp var så stiv at den holdt seg slik selv om en brukte lim, men det gjør kanskje annen papp også?
SvarSlettSupert at de utvekslar tankar. Her må de berre prøve dykk fram - både på kva som er hensiktsmessig, haldbart (tåler at elevane brukar det) og økonomisk. Arkitektpapp er som randi seier kanskje unødvendig dyr å bruke i denne samanheng. Undersøk kva som fins av div papp og kanskje tynne treplater?? Og høyr kva dei andre har tenkt. Artig å fylje med i diskusjonane.
SvarSlettJeg driver og prøver ut ulike ting. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke papp eller tynne treplater enda for å feste materialprøvene på. "Materialplatene" mine blir nok på 14 x 14 cm. Jeg har begynt å samle ulike stoffer, ull, plast, garn osv...
SvarSlettJeg tenker som så at trenger vi å føre på hva materialene kan brukes til? Kan vi ikke bak der vi skal ha litt opplysninger om materialet skrive f.eks "stoff" og om det er bomull, lin, silke....
SvarSlettVidere "plast" "finér" "sugerør" osv, for da er det opp til elevene selv hva de vil bruke det til, og hvilket bruksområde det egner seg til. På denne måten kan de bruke kreativiteten sin. Det blir vel litt ulikt om en lager materialbibiliotek for 1. trinn eller 10. trinn. Noen innspill?